6 minuten leestijd
GAMING
10 FEB. 2023

Review: Hogwarts Legacy

Met Hogwarts Legacy mogen we eindelijk weer eens in de Wizarding World van Harry Potter ronddwalen en Hogwarts (Zweinstein) bestoken met tovenarij. Ditmaal echter niet met Potter en zijn vrienden in de hoofdrol. Sterker nog, zijn naam wordt nergens genoemd, aangezien deze game zich ver voor dit tijdperk afspeelt, in de 19e eeuw. Omdat de beroemde tovenaar nergens in beeld is, geeft dat ontwikkelaar Avalanche Software, bekend van Disney Infinity, de vrijheid en creativiteit om je met een andere protagonist een eigen verhaal te beleven op Hogwarts. Heeft uitgever Warner Bros. Games goud in handen? Bezem aan en op naar een magisch avontuur!

Je vijfdejaars tovenaar op Hogwarts

Het is het jaar 1890 als jij, een nieuwe protagonist, wordt uitgenodigd om als vijfdejaars te komen studeren op Hogwarts School of Witchcraft & Wizardry. Een uitzonderlijke situatie. Aangezien je geen bekend personage uit de Wizarding World van auteur J.K. Rowling speelt, mag je met de character creator spelen. Nadat ik de heks Amelie O’Leary introduceer aan de game, word ik opgehaald door een koets en begint het heftige avontuur. Ik word aangevallen door een draak, ontsnap via een Portkey en beland met Professor Fig in een onbekende ruïne in het sfeervolle Schotland vol schitterende architectuur. Vechtend tegen standbeelden en omgevingen explorerend ontdekte ik al snel een oud mysterie. Er wordt gesuggereerd dat de aanval het werk is van een goblin, maar daar zijn twijfels over.

Het overweldigende begin raasde door toen ik aankwam op Hogwarts. Wat een sfeer, wat een pracht en ja, wat een magische wereld! Al snel reikt de bekende Sorteerhoed je één van de vier huizen aan: Gryffindor, Ravenclaw, Hufflepuff of Slytherin - ik belandde met mijn O’Leary bij Ravenclaw. Hoewel het weinig invloed heeft op de game en het verhaal, is het toch leuk om een afdeling te representeren.

De intro van de game is vrij lang, maar het verhaal zit er goed in verweven. Gedurende de eerste quests en lessen krijg je al een vleug mee hoe het werkt op Hogwarts en mag je snel aan de slag met de nodige gameplay die Hogwarts Legacy te bieden heeft. Als het verhaal zich langzaam ontrafelt, geniet je ondertussen van het kasteel, de omgevingen en side quests, veelal met eigen (kleine) verhalen. Avalanche heeft goed z’n best gedaan een authentiek, maar toch herkenbaar Potter-ish verhaal neer te zetten.

Het hoofdpersonage van Hogwarts Legacy met een toverstaf in haar hand, in een winkel vol kasten en dozen met de winkeleigenaar.

Fantasie-tische magische spreuken

Dat er veel te beleven is, wordt in het begin al duidelijk. Verken het enorme kasteel van Hogwarts en diens omgevingen en je komt genoeg personages tegen om mee te praten, of voorwerpen waarmee je kunt interacteren. Daarnaast zijn er de vele minigames en uitdagingen, collectibles om te verzamelen en (breinbrekende) puzzels op te lossen. Samen met een levelsysteem leveren uitdagingen beloningen op, zoals nieuwe en betere gear. Volg tevens de verschillende lessen die Zweinstein rijk is om nieuwe spreuken te leren en je weerbaar te maken tijdens gevechten. Heerlijk om Wingardium LeviOsa te roepen, of zelfs Avada Kedavra voor het stevige combat-werk!

De eerste uren lijkt Hogwarts Legacy op te bouwen naar een generieke actie-RPG die op den duur klaar is met vernieuwen. Dit is gelukkig niet het geval, mede door de vele diverse quests en andere uitdagingen. Je denkt wellicht dat je het met vier basis spreuken ook wel gehad hebt, maar zodra het verhaal vordert, krijg je talloze extra spells, moet je potions maken en worden de gevechten intenser. Op die manier leer je welke magie je het beste in bepaalde situaties onder je knoppen kunt zetten. Alle extra content naast het hoofdverhaal maakt de game ook nog interessanter. Je leert immers veel over de school. Het verhaal an sich is niet het meest diepgaande, al is dit totaal niet erg. De weg naar het ontrafelen van het mysterie is erg tof en nogmaals, het Potter-sausje zit er goed in.

Personages uit Hogwarts Legacy vliegend op grote vogels met vier poten, over de Schotse bergen met water.

Betoverende ontdekkingen in Schotland

En om het nog leuker te maken, hoef je niet de hele tijd met grootschalige missies bezig te zijn. Neem vooral de tijd om Hogwarts, Hogsmeade, het Forbidden Forest en de rest van de omgeving te ontdekken. Er is zoveel moois te zien en de sfeer is onuitputtelijk; al die kleine details in het kasteel, de bewegende trappen, de herkenbare muziek. Ook de dynamiek is goed verzorgd. Zo zijn er her en der overtuigende dialogen tussen studenten en gebeuren er tussendoor grappige taferelen, zoals een student die door een geest wordt geplaagd. Dit zorgt voor een geloofwaardige wereld waar je graag uren in vertoeft.

Ook buiten is het een pretje, want stap op je bezem en vlieg door de Schotse Hooglanden - een lekker voorafje ter voorbereiding op mijn vakantie naar Schotland! Het ziet er van bovenaf allemaal prachtig uit, maar vergeet ook niet lopend alles te verkennen. Er zijn bekende magische plekken en handige ingrediënten te vinden, plus de seizoenen veranderen. Denk aan een pompoen-versierde eetzaal in de herfst en sneeuw tijdens het winterseizoen. De tijd en liefde die ontwikkelaar Avalanche erin gestopt heeft is goed te merken. Voor zowel doorgewinterde Potter-fans als nieuwelingen is er weinig slechts te vinden. Jammer genoeg kunnen we voor nu geen Quidditch (Zwerkbal) spelen, wat hopelijk met DLC nog wordt toegevoegd.

Een personage uit Hogwarts Legacy vechtend met toverstaf tegen een grote trol in een kerker.

Technische toverstok

Bovendien is er op technisch vlak ook weinig aan te merken. Hogwarts Legacy draait erg soepel op mijn PS5 en ziet er mooi uit. Je kunt in de game tussen vijf technische modi kiezen, die het spel grafisch mooier maken of juist de performance verbeteren. Hierin is te merken dat niet iedere modus even fijn werkt, waardoor ik de game voornamelijk op Balanced heb gespeeld. Een prima en stabiele 40fps en een resolutie die tegen de 4K aan zit.

Hier en daar zijn er kleine mankementen te vinden, zoals glitches van kledij en kleine haperingen tussen het wisselen van cutscenes en gameplay. Daarnaast zijn er soms korte laadtijden als je via een deur een andere ruimte inloopt. Dit heb ik nog niet vaak meegemaakt in een PS5-game en ik hoop dat Avalanche dit kan patchen. Het is absoluut niet storend, maar de huidige consoles zijn geavanceerd genoeg om dit zonder laadtijden te kunnen draaien. Echter vind ik dat de ontwikkelaar met Hogwarts Legacy prima werk heeft afgeleverd, dit is immers hun grootste game naast de Disney Infinity-titels.

Conclusie

Hogwarts Legacy mag met gemak een uitstekende game genoemd worden! Gamers hebben lang moeten wachten op zo’n game in het Harry Potter-universum en het is gelijk een knaller. Nieuwe gezichten gemengd met bekende families, een prachtig en gedetailleerd Hogwarts en omgeving, en een leuk verhaal dat tot het einde boeit. Ontwikkelaar Avalanche Software heeft veel liefde in details, quests en extra content gestoken. Zodoende ben je tientallen uren zoet in deze magische wereld om veel te ontdekken en spannende gevechten te houden. Op een aantal technische mankementen, clichématige verhaallijnen én het gemis van de sport Quidditch na, is dit spel om je spreuken-vingers erbij af te likken. Hogwarts Legacy maakt terecht veel harten van Wizarding World-fans warm!

Pluspunten

• Magisch mooie wereld
  • Sfeervol Hogwarts